Z prieskumu agentúry GfK na reprezentatívnej vzorke 500 študentov vyplýva, že stredoškoláci majú vo finančnej gramotnosti priemerné znalosti. Najčastejším zdrojom informácií pre mladých ľudí je internet, kde hľadá odpovede na finančné témy 65 % študentov z tých, ktorí majú o ne záujem.
Kým pri často spomínaných produktoch, ako sú hypotéky, sa ich znalosti zlepšili, pri produktoch, ktoré reklama a internet nevysvetľujú, majú často mylné predstavy.
Keďže reklama sa orientuje najmä na úrokové sadzby, posudzuje až 48 % študentov výhodnosť úverov prostredníctvom tohto parametru. Iba 18 % študentov označilo za údaj o nákladovosti úveru ročnú percentuálnu mieru nákladov RPMN. Podobne zle dopadli študenti pri nákupe na splátky: každý tretí je presvedčený, že nejde o úver.
Rozdiel medzi debetnou a kreditnou kartou dokáže popísať len polovica študentov napriek tomu, že kartu k bežnému účtu využíva 73 % študentov. Pojem debetná si študenti často vysvetľovali tak, že ide o prístup k povolenému prečerpaniu na účte. A o kreditnej karte si, naopak, časť študentov myslí, že je to karta ku kreditu na vlastnom účte.
Pozitívnym zistením prieskumu bolo, že viac ako 90 % študentov deklarovalo, že majú vlastné peniaze a väčšina z nich si časť peňazí aj odkladá na neskôr. Znalosti v tejto oblasti však majú študenti pomerne povrchné. Napríklad vplyv inflácie na úspory však vie posúdiť len 50 % študentov.
„Je škoda, že téma dôchodkového sporenia je pre študentov pomerne vzdialená. Tomu, žiaľ, zodpovedajú aj znalosti v tejto oblasti. Na dôchodok si plánuje väčšina študentov začať sporiť až vo veku 30 rokov a neskôr, preto sa touto otázkou zatiaľ nezaoberajú. Pritom sporenie na dôchodok je dnes určite najdôležitejšou finančnou témou,“ vysvetľuje Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko
Prieskum zároveň ukázal, že vo vzdelávacích programoch zameraných na finančnú gramotnosť existuje ešte stále priestor na zlepšenie. Znalosti študentov, ktorí takýto program už absolvovali sa od zvyšku študentov líšili len málo. Čiastočné až výborné znalosti malo 78 percent študentov, ktorí absolvovali niektorý program voči 75 percentám medzi neabsolventmi.
„Vyššia finančná gramotnosť vytvára predpoklady k tomu, aby sa človek zamýšľal nad svojou finančnou budúcnosťou a bol v tejto oblasti aktívny. To jednoznačne ukazuje prax. Preto už siedmy rok organizujeme vzdelávací projekt pre základné školy Moja Família a v roku 2017 sme sa pustili do finančného vzdelávania stredoškolákov projektom Finančná sloboda,“ hovorí Ivica Chačaturianová, riaditeľka odboru vzdelávania OVB Allfinanz Slovensko.
Najzásadnejšie zistenia prieskumu:
• účel hypotekárneho úveru pozná 80 % stredoškolákov
• RPMN označilo za údaj o nákladovosti úveru len 18 % študentov
• kontokorent bežne nie je komunikovaný v médiách, pozná ho len asi 40 % študentov
• rozdiel medzi debetnou a kreditnou kartou dokáže popísať len polovica študentov
• o nákupe na splátky si vyše 30 % študentov myslí, že nejde o úverový produkt
• vplyv inflácie na úspory vie posúdiť len 50 % študentov
• II. a III. pilier si zamieňa takmer 40 % opýtaných
• odpovede na finančné témy by na internete hľadalo 65 % študentov
• 25 % študentov vyjadrilo záujem o informácie z oblasti sporenia a investovania
Zdroj: openiazoch.zoznam.sk
Toto ste už čítali?
Súťaž na nové logo Žitnoostrovského osvetového strediska v Dunajskej Strede
Si kreatívny a chceš, aby sa tvoje dielo používalo pri...