
Jednoznačné doporučenie je, že ak chcete potešiť svojich najbližších darčekmi, po ktorých túžia, s nákupmi sa poponáhľajte. E-shopy sa síce predzásobujú, no dokedy im tieto zásoby vydržia, je viac než otázne. Nákupný poradca Heureka totiž očakáva tento rok opätovne rekordný nárast vianočných nákupov.
Zľavy nečakajte
V roku 2020 Slováci na internete minuli až 1,75 miliardy eur, čo predstavuje oproti predchádzajúcemu roku rast až o 29 %. “Tento rok odhadujeme nižší nárast tržieb v e-commerce, avšak opätovne pôjde o nový rekord v celkovom obrate. Aj z tohto dôvodu očakávame nižšie zľavy počas kľúčovej predvianočnej akcie Black Friday, ktoré sa navyše budú týkať obmedzenejšieho množstva produktov, či problémy s dostupnosťou produktov pred Vianocami, čoho sme boli svedkami už minulý rok. Na možný nedostatok sortimentu vplývajú v neposlednom rade aj chýbajúce kontajnery, výrazné zdraženie cien dopravy a predĺženie dodacích lehôt,” hovorí Jan Mayer, riaditeľ nákupného radcu Heureka.sk.
Ktoré tovary môžu byť nedostupné?
Hitmi posledných rokov sú jednoznačne smart produkty: smartfóny, tablety, čítačky kníh, televízory, smart led svietidlá, robotické vysávače a iná elektronika či spotrebiče.
Väčšina týchto zariadení obsahuje komponenty, ktorých je aktuálne na trhu nedostatok.
"Môže to znieť ako klišé, no každý rok patria okrem elektroniky k najžiadanejším vianočným darčekom parfémy či knižky. Spomedzi hračiek bude určite vyhľadávané lego, ktorého popularita stále rastie. Vo všeobecnosti očakávame, že ľudia investujú do drahších tovarov s vyššou výbavou. V akom konkrétnom čase sa začne prejavovať nedostupnosť tovaru, sa však presne odhadnúť nedá,” hovorí Jan Mayer, riaditeľ nákupného radcu Heureka.sk.
Aktuálne je situácia pokojná, avšak mnohým obchodníkom sa v dôsledku chýbajúcich komponentov nepodarilo nakúpiť tovar v želanom objeme.
Problémové čipy
Nedostatok elektroniky závislej od čipov sa už aktuálne týka napríklad herných konzol. Počas celého roka bol takisto problém s dostupnosťou grafických kariet do herných počítačov, ktorých ceny výrazne vzrástli.
Problémy sú ale aj v iných segmentoch, týkajú sa napríklad dostupnosti bicyklov.
Výrazný vplyv na spotrebiteľské správanie má aj zverejňovanie “overených” informácií o potenciálnom výpadku konkrétnych tovarov. Napríklad po zverejnení možných výpadkov aditív AdBlue pre naftové motory, vyskočil na slovenskej Heureke ich predaj počas jedného týždňa o viac ako 2000 %.
Darčeky v predstihu
Štatistiky ukazujú, že dlhodobým trendom je nakupovanie darčekov v predstihu. “Z prieskumu, ktorý sme realizovali vyplýva, že priebežne počas celého roka už nakupuje darčeky takmer 13 % Slovákov. V septembri a októbri začína s nákupmi zhodne 16 % Slovákov, v novembri a decembri je to rovnako zhodne 22 %. Tesne pred sviatkami na poslednú chvíľu nakupujú pre svojich blízkych darčeky už len 4 % opýtaných,” vysvetľuje Jan Mayer.
Keďže dôležitú časť ponuky na slovenskej Heureke predstavujú české e-shopy, je dôležité vedieť, že Česi nakupujú darčeky zhruba o mesiac skôr ako Slováci, čo môže mať dosah aj na dostupnosť produktov v momente, keď bude vianočná nákupná horúčka
ma7.sk/TASR
Toto ste už čítali?

Deň narcisov – 10. apríla: Aj naše mesto sa zapája
Každý z nás pozná niekoho, koho zasiahlo onkologické...

Pozvánka na Púť miništrantov Trnavskej arcidiecézy
Trnavský arcibiskup Mons. Ján Orosch pozýva všetkých...