Back to top

A. Doležal: Vážim si podporu akademikov a profesionálov v stavebníctve pri zákone o urýchlení diaľnic

Publikované: 24. apríl 2023 - 18:21
Šéf rezortu dopravy Andrej Doležal privítal podporu od odborníkov z Technickej univerzity v Košiciach, Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska či Slovenskej komory stavebných inžinierov. Tí vo svojich stanoviskách tvrdia, že novela zákona 669 pre urýchlenie prípravy diaľnic pomôže ich rýchlejšej výstavbe.
A. Doležal: Vážim si podporu akademikov a profesionálov v stavebníctve pri zákone o urýchlení diaľnic

Názorový rozpor medzi ministerstvom dopravy a Útvarom hodnoty za peniaze sa rozprúdil po tom, ako prezidentka SR Zuzana Čaputová minulý týždeň vetovala novelu zákona 669 o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá.

 „Vážim si, že odborné autority v stavebnom odvetví a v akademickej obci vyjadrili podporu našim krokom. Jasne totiž hovoria, že je nemysliteľné, aby nám budovanie diaľnic trvalo tak dlho, ako dnes. Od začiatku prípravy po koniec výstavby je to priemerne 14 rokov. Žiaľ, súčasné zákony nám nedovoľujú byť rýchlejší, preto sa ich snažíme zmeniť,“ vyjadril sa minister dopravy.

Odborníci upozorňujú na to, že pri súčasnom trende rastu stavebných materiálov môže práve omeškanie prípravy stavieb viesť k neefektívnemu vynakladaniu verejných financií. Dôležité je podľa nich brať ohľad aj na to, že výstavba sa v mnohých prípadoch dotkne menej rozvinutých regiónov, ktoré potrebujú socio-ekonomické benefity spojené s výstavbou diaľnic pocítiť čo najskôr.

Musíme si uvedomiť, že počet áut z roka na rok rastie, to znamená, že situácia v mestách a obciach na hlavných ťahoch, ktoré nemajú obchvat alebo diaľnicu, je z roka na rok horšia. My im ponúkame úľavu v niektorých prípadoch až o 18 mesiacov skôr,“

- dodal minister.

Novela zákona 669, ktorú pripravilo ministerstvo dopravy, má urýchliť prípravu kľúčových úsekov diaľnic: D1 Turany – Hubová, D3 na Kysuciach a R4 od Prešova po hranice s Poľskom. Novela upravuje povinnosť pri vypracovaní jednej zo štúdií uskutočniteľnosti, ktorá sa po novom nebude realizovať pred územným konaním, ale až po ňom, vďaka čomu sa dá ušetriť až 18 mesiacov. O prelomení veta prezidentky a opätovnom schválení novely budú poslanci NR SR hlasovať na nadchádzajúcej májovej schôdzi.

Ministerstvo dopravy SR

Toto ste už čítali?

Cookies