
V Dunajskej Strede skutočne čoraz častejšie pozorujeme, že účastníci cestnej premávky často nerešpektujú dopravné značky a vodorovné značenie. Namiesto toho si volia spôsob jazdy na základe vlastného uváženia tak, ako im to vyhovuje.
Dopravné značky a vodorovné značenia umiestnené na území mesta – vo viacerých prípadoch po konzultácii s okresným policajným riaditeľstvom alebo na základe jeho povolenia – nie sú výsledkom svojvoľných rozhodnutí. Ich účelom je zabezpečiť poriadok a bezpečnosť v doprave a tým prispievať k plynulému fungovaniu každodenného života komunity.
Pred niekoľkými rokmi som sa spolu s pánom županom samosprávneho kraja zúčastnil študijnej cesty na Taiwane. Tam sme na vlastné oči videli, ako disciplinovane dodržiavajú pravidlá obyvatelia technologicky vyspelejšej krajiny. V krajine s takmer 24 miliónmi obyvateľov, ktorá má dvojnásobne vyššiu populačnú hustotu ako Slovensko, ľudia dôsledne dodržiavajú dopravné a iné pravidlá – pretože bez toho by ich spoločnosť jednoducho nemohla fungovať. Musím s poľutovaním konštatovať, že keby sa tam ľudia správali tak, ako sa správajú mnohí u nás v Dunajskej Strede, zavládol by tam úplný chaos.
Chápem, že sa niektorí jednotlivci snažia zjednodušiť si svoj vlastný život, no žiaľ, často to vedie k tomu, že ignorujú aj tie najzákladnejšie pravidlá cestnej premávky. Sú medzi nami takí, ktorí sa správajú, akoby sa na nich dopravné značky nevzťahovali, akoby oni sami boli výnimkou, ktorá ich nemusí dodržiavať. A potom sú aj takí, ktorí si síce uvedomujú, že dopravné značenie má záväzný charakter, no vedome ho ignorujú.
Cieľom dopravných značiek je dosiahnuť, aby doprava bola čo najbezpečnejšia a najplynulejšia. Ak každý zaparkuje tam, kde chce, bráni tým premávke a situácia môže ľahko vyústiť do chaosu – najmä počas dopravnej špičky. V spoločnosti ako je Taiwan ľudia dodržiavajú pravidlá, pretože vedia, že tým jednak pomáhajú sebe v rýchlejšej premávke a zároveň v nej nebránia ostatným. Keby sme aj my dodržiavali pokyny dopravných značiek, mnohým problémom v mestskej doprave by sme mohli predísť. Preto sa snažíme v spolupráci s mestskou políciou urobiť pokrok v potláčaní porušovania pravidiel.
Čím viac vozidiel je na cestách, tým väčšia je pravdepodobnosť dopravného chaosu. Preto sme napríklad na viacerých miestach v jednosmerných uliciach umiestnili fotopasce, lebo žiaľ často dochádza k tomu, že vodiči nerešpektujú pravidlá a jazdia v protismere. Dokonca sú aj takí, ktorých mestská polícia už viackrát pokutovala, no ani z toho sa nepoučili – inými slovami, máme niekoľkých opakovaných páchateľov dopravných priestupkov.
Treba si uvedomiť, že dopravné značky označujúce jednosmernú premávku nie sú vyvesené náhodou: tieto ulice sú zväčša úzke a ešte ďalej zúžené zaparkovanými autami, preto nie sú vhodné pre obojsmernú dopravu. Kto tieto značky ignoruje, či už z nevedomosti alebo zámerne, ohrozuje bezpečnosť premávky. Bolo by dobré, keby všetci účastníci cestnej premávky boli pozornejší a dodržiavali pravidlá – tým by sa znížilo riziko nehôd a samozrejme by sa zlepšila plynulosť dopravy.
Je, prirodzene, dôležité, aby každý prišiel do cieľa načas, ale ešte dôležitejšie je, aby sa tam dostal v súlade s pravidlami. Na to je však nevyhnutné neparkovať na miestach, kde by bránil premávke – či už ide o iných vodičov, chodcov, alebo ľudí pohybujúcich sa s kočíkom či na invalidnom vozíku. Preto všetkých opätovne prosím, aby sme dávali jeden na druhého pozor a dodržiavali dopravné predpisy!
Čoskoro sa začnú letné prázdniny a na uliciach bude opäť viac detí. Aj kvôli nim je potrebná zvýšená pozornosť, pretože dieťa bežiace za loptou môže hocikedy vybehnúť na cestu. Okrem toho je kľúčové dodržiavať rýchlosť – ak jazdíme príliš rýchlo, nemusíme sa stihnúť včas zastaviť, čo môže ľahko viesť k nehode či dokonca tragédii.
Vzájomnou ohľaduplnosťou dokážeme predísť mnohým nebezpečným situáciám.
Ohľadne ďalšej témy, ktorá zaujíma mnohých obyvateľov, poznamenávam, že v súvislosti s výstavbou okružnej križovatky pri Metranse v súčasnosti prebieha majetkoprávne usporiadanie pozemkov. Plány potrebné na stavebné povolenie sú už vo finálnej fáze – projektant ich konzultuje s investorom a Slovenskou správou ciest. Projekt jasne napreduje, aj keď sa, samozrejme, nemôže realizovať zo dňa na deň.
My ako samospráva sa aktívne zapájame do prípravných prác, pretože máme za to, že ak by sme sa spoliehali len na štátneho správcu ciest, pravdepodobne by sme neboli tam, kde sme dnes.
Náklady na kúpu pozemkov presahujú 110-tisíc eur, hoci nehovoríme o obzvlášť vysokých cenách za meter štvorcový – ide skôr o to, že sa jedná o veľké množstvo rôznych parciel.
Treba zdôrazniť, že nejde o stavebné pozemky, ale prevažne o priekopy, ktorých hodnota je nižšia, no každý jeden meter štvorcový musí byť majetkovo vysporiadaný. Len táto časť projektu teda predstavuje výdavky nad 110-tisíc eur – a v tejto sume ešte nie sú zahrnuté náklady na samotnú realizáciu. Naším cieľom je, aby sme spolu s partnermi čo najskôr uzavreli túto fázu, aby ďalším krokom mohlo byť zabezpečenie finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu na samotnú výstavbu, a aby sa bezpečnejšia okružná križovatka konečne mohla zrealizovať. Celkovo to teda potrvá ešte niekoľko mesiacov, kým prebehnú všetky majetkové vysporiadania a vybavia sa stavebné povolenia, ale projekt aj napriek tomu dobre napreduje.
Toto ste už čítali?

Dočasné zníženie poplatku za vyradenie neexistujúcich áut zo Slovenskej evidencie
Od 15. júla 2025 dochádza na Slovensku k dočasnému...

Realizujete projekt zameraný na prevenciu on-line podvodov? Prihláste sa do súťaže národného kola Európskej ceny za prevenciu kriminality 2025
V roku 2025 sa dánske predsedníctvo v Rade Európskej únie...