Každý dobre pozná križovatku Povodskej cesty a cesty I/63 spájajúcej Komárno s Bratislavou. Hlavne všetci vedia, že tu ráno čo ráno vznikajú obrovské dopravné zápchy a šoféri sú tu vystavení zvýšenému nebezpečenstvu; kto môže, radšej sa tejto križovatke vyhýba.
Táto križovatka krajskej a štátnej cesty je súčasťou cestného úseku, ktorý bol vybudovaný ako obchvat Dunajskej Stredy ešte pred zmenou režimu. Vieme, že keby nebola, automobilová doprava v meste by bola takmer nemožná – po i tak veľmi frekventovanej Hlavnej ceste by bola ešte hustejšia premávka ako tomu je v súčasnosti.
V čase výstavby obchvatu bola teda jeho existencia viac než opodstatnená. Dnes však už vidíme aj problémy súvisiace s realizáciou, medzi nimi napríklad spomínanú križovatku. Existuje však ďalšia podobne nebezpečná križovatka, križovatka medzi Kračanskou cestou a cestou I/63, ktorá je tiež kritickým dopravným bodom. Žiaľ, iná možnosť ako kruhový objazd neprichádza do úvahy - na ceste I. triedy nie je možné semaforové riešenie, už vôbec nie mimo obce.
Po niekoľkých strašných dopravných nehodách na spomínaných križovatkách a úsekoch ciest, ktoré sa, žiaľ, nie raz skončili smrťou, sa mesto snažilo upozorniť na problém štát, keďže tragédiám sa dalo predísť.
Už v roku 2011 prebehla konzultácia so zainteresovanými stranami na okresnom úrade, kedy sa vedenie mesta stretlo s políciou, hasičmi, hlavným odborom civilnej ochrany mesta, ako aj so zamestnancami ministerstva dopravy a Slovenskej správy ciest. Už vtedy sme zdôrazňovali, že bude potrebné, aby štát vybudoval na oboch miestach kruhové objazdy, keďže nárastom dopravy sa zvyšuje riziko ďalších vážnych dopravných nehôd.
Ďalšie rokovanie sa uskutočnilo v roku 2016. Jeho výsledkom bolo len to, že sme dospeli k záveru, že zo strany štátu sa vo veci vôbec nepokročilo. A to napriek tomu, že účastníci v každom prípade presadzovali prestavbu dvoch nebezpečných križovatiek na kruhové objazdy.
Následne sme sa snažili zobrať veci do vlastných rúk. Medzičasom boli dokončené dva plány v spolupráci s intermodálnou spoločnosťou Metrans, ktorej nákladné vozidlá tieto cesty využívajú vo veľkej miere a preto vie, aké problematické je prejsť z vedľajšej cesty na hlavnú, resp. odbočiť z hlavnej cesty na vedľajšiu. Našu prvú vypracovanú štúdiu štát neakceptoval, preto sme do ďalšej štúdie zahrnuli už aj dodatočné požiadavky štátu.
Medzitým, dňa 26. novembra 2020, mesto Dunajská Streda v snahe urýchliť plánovací proces vydalo aj územné rozhodnutie, ktoré nadobudlo právoplatnosť 13. januára 2021.
Plánovacia etapa bola teda ukončená, samozrejme bol k tomu potrebný aj geodetmi vypracovaný návrh; majetkovoprávne usporiadanie pozemkov je v kompetencii štátu.
V súčasnosti sa teda čaká na to, aby Slovenská správa ciest požiadala o stavebné povolenie na špeciálnom stavebnom úrade, teda na ministerstve dopravy. Inými slovami: ďalší postup závisí od oddelenia ministerstva dopravy zodpovedného za vydanie stavebných povolení. To však dodnes nebolo vydané. Až potom bude môcť nasledovať fáza, ktorá zahŕňa odkúpenie dotknutých pozemkov, následne verejné obstarávanie a nakoniec realizácia projektu.
Nedá mi nespýtať sa: koľko ľudí bude musieť ešte zomrieť, kým štát zrealizuje výstavbu kruhového objazdu?! Kompetentní tvorcovia rozhodnutí nevidia potrebu konať, projekt napreduje neskutočne pomaly, vlečúc sa mesiac po mesiaci, rok po roku.
Naozaj nás budú brať vážne len vtedy, ak cestu I/63 uzavrieme v akejsi „partizánskej akcii“?
Toto ste už čítali?
Prerušenie distribúcie elektriny dňa 18. novembra 2024
Mestský úrad v Dunajskej Strede v mene Spoločnosti...
Výberové konanie na obsadenie funkcie riaditeľa Materskej školy na Námestí Priateľstva
Mesto Dunajská Streda vyhlasuje výberové konanie na...