Back to top

Neúnosné podmienky vyhnali kamionistov do ulíc

Publikované: 8. január 2020 - 10:33
Autodopravcovia kritizujú zhoršujúce sa podnikateľské prostredie v tomto sektore. Vlaňajší rok radia k najhorším. Časť z nich sa preto rozhodla zapojiť do štrajku a pridať sa môžu tisícky ďalších. Podľa štatistík sú mzdy v autodoprave nízke. Aj pre vysoké daňové zaťaženie v porovnaní s inými krajinami jazdí čoraz menej slovenských kamiónov.
Neúnosné podmienky vyhnali kamionistov do ulíc

Vyššiu daň za súpravu s ťažkým návesom ako Slovensko má v Európskej únii iba ostrovné Írsko. Pre tunajších podnikateľov v autodoprave je preto za hranicami čoraz ťažšie konkurovať.

Čísla ukazujú, že množstvo kamiónov jazdiacich so slovenskými ŠPZ-kami v posledných rokoch ubúda. Vysoké náklady na strane dopravcov dávajú malý priestor na zvyšovanie miezd, čím sa navyše prehlbuje už tak kritický nedostatok vodičov.

Autodopravcovia zhodne označujú vlaňajší rok za jeden z najhorších. Podnikanie v cestnej doprave podľa nich čelí kríze. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) preto v utorok zorganizovala štrajk a na problémy v sektore sa snažil upozorniť zablokovaním dopravy v Bratislave.

„Dôvodom prijatia tohto krajného opatrenia je dlhodobo zvyšujúce sa daňové zaťaženie v cestnej dani, spotrebnej dani, dani z minerálnych olejov (pohonných látok) a odhalenia Najvyššieho kontrolného úradu SR o nehospodárnom výbere mýta,“ spresnili zástupcovia UNAS.

Od predstaviteľov štátu očakáva konštruktívne riešenia, a to 50-percentné zníženie cestnej dane a pozastavenie výberu mýta do určenia nového správcu mýta. „Chceme dôstojne žiť na Slovensku a nie utekať pred biedou do zahraničia,“ zdôraznil člen predsedníctva UNAS Stanislav Skala.

Ministerstvo financií uviedlo, že nad znížením dane momentálne neuvažuje. „Požadované zníženie dane z motorových vozidiel o 50 percent by znamenalo výpadok príjmov štátneho rozpočtu v sume asi 35 miliónov eur. Tento výpadok by však musel byť kompenzovaný zvýšením tejto dane pre ostatných motoristov, a to najmä pre osobné vozidlá do 3,5 tony,“ ozrejmila riaditeľka tlačového odboru rezortu financií Alexandra Gogová.

Zároveň vyčíslila, že celkový výnos daní a poplatkov z dopravy na Slovensku je 2,3 percenta HDP, čo je rovnaká úroveň ako priemer Európskej únie.

Rezort dopravy v reakcii na štrajk podotkol, že s dopravcami pravidelne rokuje a informuje o plánovaných krokoch na novej výhodnejšej zmluve na mýtny systém. „Protesty majú politický podtext, keďže dopravcovia otvorili túto tému tri mesiace pred voľbami a dovtedy nemali ambíciu o mýtnom systéme diskutovať. Vyzývame ich preto, aby neznepríjemňovali život tisícom vodičov, ktorí dochádzajú do práce,“ dodala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

zdroj: Felvidék.ma

Toto ste už čítali?

Cookies