MF SR argumenty RRZ nepovažuje za relevantné, keďže vychádzajú z rozdielnych makroekonomických a daňovo-odvodových prognóz. Na túto skutočnosť a zásadné rozdiely upozorňuje MF SR opakovane pri odborných diskusiách a aj rokovaniach Výboru NR SR pre financie a rozpočet.
Ide najmä o problematiku dlhodobej udržateľnosti verejných financií, výdavkových limitov, konsolidácie, vývoja deficitu a dlhu, ako aj základných národných a medzinárodných rozpočtových pravidiel.
Podľa MF SR je stabilizácia verejných financií dlhodobý proces a to zvlášť, po období enormného nárastu deficitu a dlhu počas predchádzajúcich troch rokov. MF SR neeviduje, že by v tom čase RRZ zvýšenou aktivitou vyzývala vládnych predstaviteľov k rozpočtovej zodpovednosti tak, ako to robí dnes.
Trajektóriu vývoja verejných financií nie je možné zmeniť v priebehu rozpočtového obdobia jedného kalendárneho roka a dostať verejné financie z pásma vysokého rizika do pásma stredného rizika tak, ako to prezentujú predstavitelia RRZ.
MF SR v samotnom schválenom Návrhu rozpočtu verejnej správy prezentovalo jasný plán a postupnú konsolidáciu. V rozpočte sú zapracované konsolidačné opatrenia na úrovni 1,5 mld. eur. Cieľom je do roku 2027 dostať deficit verejných financií pod 3 % HDP. Tento záväzok je nespochybniteľný, aj keď sa o to predstavitelia RRZ snažia.
Podľa MF SR zástupcovia RRZ nesprávne a nekorektne prezentujú limity verejných výdavkov na roky 2023 až 2025. Tak, ako už bolo viac krát prezentované, MF SR nesúhlasí s názorom RRZ, že limit verejných výdavkov z februára 2023 zostáva v platnosti pre rozpočet 2024-2026. Inštitút limitu verejných výdavkov je postavený na princípe nová vláda – nové limity výdavkov.
Návrh výdavkových limitov predložený RRZ do NR SR zároveň nie je podľa stanoviska MF SR zostavený na rovnakých predpokladoch, ako rozpočet verejnej správy, a to najmä z dôvodov rozdielnych makroekonomických a daňovo-odvodových prognóz. RRZ neuvažuje s rovnakými jednorazovými vplyvmi, neberie do úvahy schválený zákon ohľadom ozdravenia verejných, pri niektorých tituloch schválenej legislatívy nezohľadňuje vplyvy z analýz v rovnakej miere, ako štátny rozpočet schválený NR SR.
V súvislosti s riešením problematiky výdavkových limitov MF SR opätovne zdôrazňuje, že je v záujme rezortu financií zosúladiť národný regulačný rámec s novými fiškálnymi pravidlami EK.
Na základe všetkých týchto skutočností MF SR opakovane vyzýva RRZ, aby jej zástupcovia prestali politizovať problematiku verejných financií.
MF SR
Toto ste už čítali?
Darček od Mikuláša pre celé mesto - sTOPa
Dňa 6. decembra 2024 o 15:00 hod. sa v Západoslovenskom...
Vo vianočnej nálade s členmi klubu dôchodcov
Vo štvrtok popoludní v dunajskostredskom klube dôchodcov...