
MF SR argumenty RRZ nepovažuje za relevantné, keďže vychádzajú z rozdielnych makroekonomických a daňovo-odvodových prognóz. Na túto skutočnosť a zásadné rozdiely upozorňuje MF SR opakovane pri odborných diskusiách a aj rokovaniach Výboru NR SR pre financie a rozpočet.
Ide najmä o problematiku dlhodobej udržateľnosti verejných financií, výdavkových limitov, konsolidácie, vývoja deficitu a dlhu, ako aj základných národných a medzinárodných rozpočtových pravidiel.
Podľa MF SR je stabilizácia verejných financií dlhodobý proces a to zvlášť, po období enormného nárastu deficitu a dlhu počas predchádzajúcich troch rokov. MF SR neeviduje, že by v tom čase RRZ zvýšenou aktivitou vyzývala vládnych predstaviteľov k rozpočtovej zodpovednosti tak, ako to robí dnes.
Trajektóriu vývoja verejných financií nie je možné zmeniť v priebehu rozpočtového obdobia jedného kalendárneho roka a dostať verejné financie z pásma vysokého rizika do pásma stredného rizika tak, ako to prezentujú predstavitelia RRZ.
MF SR v samotnom schválenom Návrhu rozpočtu verejnej správy prezentovalo jasný plán a postupnú konsolidáciu. V rozpočte sú zapracované konsolidačné opatrenia na úrovni 1,5 mld. eur. Cieľom je do roku 2027 dostať deficit verejných financií pod 3 % HDP. Tento záväzok je nespochybniteľný, aj keď sa o to predstavitelia RRZ snažia.
Podľa MF SR zástupcovia RRZ nesprávne a nekorektne prezentujú limity verejných výdavkov na roky 2023 až 2025. Tak, ako už bolo viac krát prezentované, MF SR nesúhlasí s názorom RRZ, že limit verejných výdavkov z februára 2023 zostáva v platnosti pre rozpočet 2024-2026. Inštitút limitu verejných výdavkov je postavený na princípe nová vláda – nové limity výdavkov.
Návrh výdavkových limitov predložený RRZ do NR SR zároveň nie je podľa stanoviska MF SR zostavený na rovnakých predpokladoch, ako rozpočet verejnej správy, a to najmä z dôvodov rozdielnych makroekonomických a daňovo-odvodových prognóz. RRZ neuvažuje s rovnakými jednorazovými vplyvmi, neberie do úvahy schválený zákon ohľadom ozdravenia verejných, pri niektorých tituloch schválenej legislatívy nezohľadňuje vplyvy z analýz v rovnakej miere, ako štátny rozpočet schválený NR SR.
V súvislosti s riešením problematiky výdavkových limitov MF SR opätovne zdôrazňuje, že je v záujme rezortu financií zosúladiť národný regulačný rámec s novými fiškálnymi pravidlami EK.
Na základe všetkých týchto skutočností MF SR opakovane vyzýva RRZ, aby jej zástupcovia prestali politizovať problematiku verejných financií.
MF SR
Toto ste už čítali?

Zaujímavosti z evidencie obyvateľov mesta Dunajská Streda
Nedávno sme písali o najčastejších menách, ktoré dostali...

Trnavský a Olomoucký kraj uzatvorili Dohodu o spolupráci
Počas prvého februárového týždňa navštívila delegácia z...