Podujatie bolo koncipované tak, aby sa nenarušil vzdelávací proces vyučovania. Dôraz bol však kladený na v o d u . Na matematike napríklad v tento deň vo všetkých ročníkoch počítali, násobili a delili „objemy“, na prírodovede či fyzike alebo chémii prevádzali rôzne pokusy s vodou a podobne. Sledovali čo sa robí, keď sa do vody dostane olej, keď sa zmieša s nejakou chemikáliou, napríklad aj atramentom, či obyčajnou soľou. Deti si cvičili potrebnú vnímavosť, pozerali, ovoniavali, v prípade možnosti ochutnávali. Lenže samotné prípravy sa začali oveľa skôr. V škole, na chodbách či v triedach boli inštalované početné nástenky, panely so zaujímavými informáciami, obrázkami, ktoré všetky súviseli s fenoménom vody. S jej výskytom v prírode, s jej premenami, s jej nezastupiteľnou úlohou v živote človeka, zvierat, rastlín, ale napríklad aj malých chrobáčikov. Pozornosť bola zameraná aj na spracovanie a recykláciu odpadu. Starší žiaci prezentovali v triedach nižšieho stupňa rôzne témy, pripravili mladším spolužiakom kvízy a dokonca aj animovaný film, úrovňou ktorého prekvapili aj svojich pedagógov. Skupina piatakov – Marko Németh, Ronald Milan, Márk Sebők a Marko Hír vytvorili animovaný film, v ktorom dokázali ako a koľko sa dá ušetriť energie a hlavne samotnej vody, keď ju budeme používať vedome a kontrolovane, a keď ju navyše nebudeme zbytočne a nezodpovedne znečisťovať. Niektoré skupiny mali za úlohu pantomimicky predviesť zmeny skupenstva vody. Tých aktivít v rámci celého programu bolo v škole skutočne veľa.
Súčasťou podujatia bol na chodbe zriadený aj bar. Bar v škole ? Určite nie s alkoholom, ale s vodou. Bar s minerálnymi vodami vzbudil nebývalý záujem. Všetky deti mali možnosť ochutnávať naše minerálky, dozvedieť sa aké minerálne látky sa v nich nachádzajú a akú majú chuť. Ako nám prezradili organizátorky podujatia Mgr. Dana Petrillová a PaedDr. Nora Sándorová : „Všetci sme boli nesmierne prekvapení ako naše deti reagovali na jednotlivé ponuky. Úprimne sa zaujímali o jednotlivé minerálky, dokonca sa veľmi potešili z darčekov, ktoré dostali – bola to malá fľaša neochutenej vody a jablko. Dnes sme náchylní si myslieť, že deti si takéto, akoby všedné, veci nevážia, ale my sme mali práve možnosť vidieť, že áno. Veľmi nás to povzbudzuje organizovať podobné podujatia aj v budúcnosti, pretože sme sa presvedčili, že takáto formy výučby je oveľa pútavejšia a efektívnejšia ako bežné prednášky.“
Ešte treba dodať, že pre túto príležitosť si v škole dali vyhotoviť aj tričká, samozrejme modrej farby s nápisom VODA JE ŽIVOT a obrázkom dlane, malej rastliny a kvapky vody. Základnú školu na Jilemnického ulici v Dunajskej Strede navštevuje už takmer 700 žiakov. Každý z nich si v tento deň mal možnosť uvedomiť potrebu ochrany vzácneho prírodného pokladu – pitnej vody. A to je dobre, pretože postupom času sa práve voda stáva nenahraditeľnou a jej cena neustále stúpa.
jana svetlovská
Foto: archív ZŠ
Toto ste už čítali?
Maturanti majú posledné dva týždne na podanie žiadosti o štipendium vo výške najmenej 9 000 eur
Zostávajú už iba dva týždne na podanie žiadosti...
Prieskum: O kurikulárnej reforme počulo 29 percent rodičov detí ZŠ
Len štvrtina populácie počula o kurikulárnej reforme....