ZSSK počas predchádzajúceho obdobia urobila viacero pozitívnych zmien, ktoré na jednej strane priniesli úsporu financií a na strane druhej zlepšili fungovanie spoločnosti aj z pohľadu cestujúcich. ÚHP v spolupráci s odborníkmi v ZSSK v rámci auditu identifikovali aj ďalšie opatrenia, vďaka ktorým vie osobný dopravca dosiahnuť ešte vyššiu hodnotu za rovnaký objem peňazí. Zverejnenie záverov auditu nasleduje po dohode ZSSK a ÚHP na spôsobe prijímania navrhnutých opatrení.
„Plnenie odporúčaní z auditu by v dlhodobom horizonte malo zvýšiť efektívnosť využitia zdrojov o 94 mil. eur a príjmy z cestovného o ďalších 15 až 36 mil. eur. Časť uvoľnených zdrojov sa môže použiť na zavedenie častejších vlakových spojení a zvýšenie kvality dopravy,“
- hovorí riaditeľ ÚHP Martin Haluš.
Jedným z najdôležitejších opatrení je optimalizácia grafikonu a objednávky vlakov. Inak povedané, aby ZSSK pridala vlaky tam, kde ich naozaj treba a obmedzila tie, ktoré sú využívané len minimálne. Vďaka efektívnejšiemu nastaveniu spojov by mohol v horizonte niekoľkých rokov stúpnuť počet spojov o približne 15 - 20 %, a to pri zachovaní rovnakej výšky štátnej dotácie.
Ďalším riešením, ktoré by prispelo k rozvoju osobnej železničnej dopravy je možná úprava výšky cestovného. Ceny lístkov sa prakticky nemenili od roku 2012, a to napriek takmer 30-percentnej inflácii a zavedení bezplatnej prepravy pre študentov a dôchodcov. Dorovnanie cestovného o infláciu by prinieslo približne 15 mil. eur, pričom dorovnanie na úroveň tržieb Českých dráh by znamenalo ďalších 21 mil. eur navyše. Toto opatrenie podlieha schváleniu regulačného úradu a Ministerstva dopravy SR.
Jedným z odporúčaní auditu je zavedenie automatizovaného predaja lístkov. Na Slovensku máme v porovnaní s veľkosťou železničnej siete až štvornásobne viac predajných miest ako národný dopravca v susednom Rakúsku. Audit preto odporúča zachovať osobný predaj na približne štyridsiatich najdôležitejších staniciach a na ostatných zaviesť automaty a uľahčiť nákup lístkov priamo vo vlaku. Takto by železnice vedeli ušetriť približne 13 miliónov eur ročne a tie použiť na svoj ďalší rozvoj.
Potenciál úspor z ďalších opatrení je 38 mil. eur, a to napríklad v oblasti efektívnejšej údržby a lepšieho obstarávania opráv. V súčasnosti už prebieha v ZSSK analýza obstarávania externej údržby. Pozitívne kroky už spoločnosť zrealizovala aj v roku 2021 napríklad v oblasti zreálnenia doby odpisovania majetku, čo pomohlo znížiť výšku štátnej dotácie.
„Výsledky auditu sú pre nás príležitosťou cielene a strategicky zvyšovať konkurencieschopnosť ZSSK, ktorá bude v budúcnosti kľúčová vzhľadom na blížiacu sa povinnú liberalizáciu železničnej dopravy po roku 2030. Každá organizácia má svoje rezervy, a aj čiastočnú slepotu pri ich identifikovaní či vnútorný odpor meniť zaužívané. So všetkými odporúčaniami ÚHP už niekoľko mesiacov pracujeme a postupne ich zavádzame do praxe,“
- povedal generálny riaditeľ ZSSK Roman Koreň.
Cestou k vyššej konkurencieschopnosti je aj stabilné financovanie. Štát si objednáva verejnú železničnú dopravu od ZSSK prostredníctvom desaťročnej rámcovej zmluvy. Objem dopravy a výška dotácie sa však môžu medziročne výrazne meniť, čo zvyšuje neistotu pre ZSSK a sťažuje plánovanie rozvoja a investícií. Riešením je vytvorenie nového dlhodobého modelu, ktorý by garantoval výkony a výšku financovania, vypočítanú podľa štandardizovaného postupu. Výmenou za to sa ZSSK zaviaže dodržiavať dohodnutú výšku financovania.
„To, že posledné desaťročia nevieme, čo a za koľko od nás bude štát chcieť, prípadne nám takmer znenazdajky pristane v poštových schránkach súťaž na najvyťaženejšiu trať v republike, nám robí obrovské problémy v plánovaní. Podobne aj zanedbaná infraštruktúra, ktorej chýbajú stámilióny, ovplyvňuje finančný a prevádzkový plán našich opráv a údržby vozidiel, no predovšetkým má negatívny dopad na vnútornú efektivitu ZSSK ako celku,“
- hovorí Roman Koreň.
Výsledky auditu sú zverejnené na stránke Ministerstva financií SR: https://bit.ly/zefektivnenieZSSK-zhrnutie a prezentáciu nájdete tu: https://bit.ly/zefektivnenieZSSK.
Ministerstvo financií SR
Toto ste už čítali?
Darček od Mikuláša pre celé mesto - sTOPa
Dňa 6. decembra 2024 o 15:00 hod. sa v Západoslovenskom...