Podmienky súťaže považuje za diskriminačné a v prípade, že Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR neprehodnotí priebeh súťaže, plánuje podanie na Európsku komisiu.
Spoločnosť hovorí o nezákonnom postupe rezortu dopravy pri stanovovaní podmienok súťaže. Ten mal spočívať v nastavení podmienky na referenciu v podobe minimálne 1,2 milióna kilometrov prevádzkovaných vlakových spojení zo strany uchádzačov.
Spoločnosť konštatuje, že aktuálny prevádzkovateľ železničného dopravného spojenia na tejto trati, spoločnosť RegioJet, sa dostal k prevádzkovaniu vlakového spojenia z Bratislavy na juh Slovenska v roku 2010 priamym zadaním. Upozornila, že sa tak stalo napriek tomu, že v čase udelenia linky spoločnosť RegioJet nespĺňala zákonom stanovené povinnosti. Nemala totiž ešte licenciu a bezpečnostné osvedčenie na prevádzku osobnej dopravy na Slovensku. Nespĺňala podľa spoločnosti tiež referenčné podmienky, teda minimálny počet kilometrov prevádzkovaných vlakových spojení. Podotkla, že podmienku už dnes spĺňa práva vďaka prevádzke tejto trasy.
„Ministerstvo dopravy nereagovalo na našu námietku podanú v čase zverejnenia súťaže a následne nás z nej vylúčilo. Podmienky súťaže považujeme za diskriminačné,“ poznamenal riaditeľ Yosaria Trains Ivan Líška v súvislosti s tendrom MDV. Poukázal aj na skutočnosť, že rezort dopravy napriek zákonnej povinnosti evidencie odmieta zverejniť sumu tržieb za predaj cestovných lístkov, ktorú si aktuálny vlakový dopravca pripíše na svoj účet za prevádzkovanie trasy Bratislava – Komárno. Tento údaj je pritom podľa neho základným vstupom pre korektnú kalkuláciu ceny pre uchádzačov súťaže a nemá ho žiaden z nich.
Ministerstvo tak podľa neho odmieta sumu tržieb zverejniť, pričom dve z troch zložiek ceny tvoria priame dotácie od štátu – finančná kompenzácia za prepravované osoby zdarma a najmä dotácia na kilometre. Ako dodal, tá sa od roku 2010, keď začala trať prevádzkovať spoločnosť RegioJet, zvýšila dodatkami 15-krát, a to z pôvodných 4,52 eur/km na súčasných 9,77 eur/km. „V prípade, že ministerstvo dopravy bude ďalej postupovať nezákonne, sme pripravení obrátiť sa na Európsku komisiu,“ zdôraznil Líška.
Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká v novembri tohto roka informovala o tom, že do súťaže na výber železničného dopravcu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno sa prihlásilo päť záujemcov. V poradí druhú súťaž na liberalizáciu tratí rezort dopravy spustil začiatkom októbra.
Na frekventovanej trati v súčasnosti jazdí súkromný dopravca RegioJet, ktorý má záujem v tom pokračovať aj naďalej. RegioJetu končí aktuálne platná zmluva v decembri 2020. Potom môže na trať nastúpiť uchádzač, ktorý vzíde z verejnej súťaže. Trať bude obsluhovať nasledujúcich desať rokov.
Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na trati Bratislava – Komárno rezort zverejnil pred viac ako rokom v európskom vestníku. Celkovo 95-kilometrová trať patrí k mimoriadne vyťaženým a záujem o dopravu tam v posledných rokoch neustále narastá. Dôvodom sú najmä pribúdajúce obytné zóny v okolí hlavného mesta.
(ma7)
Toto ste už čítali?
Darček od Mikuláša pre celé mesto - sTOPa
Dňa 6. decembra 2024 o 15:00 hod. sa v Západoslovenskom...
Viac ako tridsať ľudí darovalo krv na mestskom úrade
Mestský úrad Dunajská Streda už po tretíkrát privítal...