Back to top

Za cenu masla nemôžeme. Zodpovednosť musí prijať štát, tvrdia mliekari

Publikované: 27. november 2017 - 11:25
"Bez podpory štátu sa len ťažko môžeme baviť o budúcnosti mliekarenského priemyslu na Slovensku," vyhlásil Alexander Pastorek, predseda Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka (SZPM).

S mliekarenským priemyslom na Slovensku to nevyzerá ružovo. Predaj mlieka sa znížil o 5,1%, čo je druhým najväčším poklesom v rámci krajín Európskej únie. Produkcia klesla o 2,5% a priemerný počet dojníc je nižší o 4,4 %. Sektor podľa Pastoreka preukázal v roku 2017 snahu stabilizovať situáciu, no posledné mesiace o tom nesvedčia.

Nákup masla zaťažuje naše peňaženky čoraz viac. Čo môže za rast jeho ceny?

Pastorek podotkol, že ceny mliečnych produktov tlačí snaha výrobcov udržať sa v zisku: "Spotrebiteľ musí byť konfrontovaný s tým, že mlieko v krabici nemôže stáť 23 centov. Robíme čo môžeme, pri súčasnej podpore štátu." 

Mliekari sa zhodujú, že súčasný milión vyčlenený zo štátneho rozpočtu sektoru nestačí. Ideálna dotácia by mala byť podľa nich sedemdesiatnásobne vyššia. Aj tá by bola ešte stále o polovicu nižšia, ako u kolegov v susednom Česku. Pastorek o navýšení financií hovoril aj s ministerkou pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabrielou Matečnou. Tá návrh podporila, no konečné rozhodnutie je na ministerstve financií. 

Slovenské je bezpečnejšie 

Prezident Slovenského mliekarenského zväzu Stanislav Voskár vidí cestu k jasnejšej budúcnosti mliekarenského priemyslu aj cez spotrebiteľa. Slovákov chce motivovať najmä k väčšej spotrebe domácich výrobkov, aj keď predstava, že z pultov supermarketov zmiznú všetky zahraničné značky je nereálna.

Cena mlieka stúpa nahor. Môže za to klesajúca produkcia

"Náš trh stále môže rásť, sme veľmi ďaleko od zdravej miery konzumácie mlieka," myslí si. Domáce produkty sú pritom podľa neho kvalitné a v prvom rade bezpečné. Pripomenul, že všetky potravinové škandály a týkali dovezených artiklov. 

Ako problém vidí aj to, že na Slovensku vyrastá generácia, ktorá nemá k mliečnym výrobkom až taký vzťah, ako tá minulá. Práve na ňu cieli vzkriesená kampaň "Adoptuj si kravičku." Tú dostane rodina keď v priebehu 10 dní nazbiera 10 rôznych slovenských mliečnych výrobkov. Ku svojmu zvieratku obdrží rodný list a môže ho ísť navštíviť na farmu. 

Zdroj: aktualne.centrum.sk

Toto ste už čítali?

Tagy: ekonomika
Cookies