Back to top

Continental predstavuje dva nové technologické koncepty pneumatík

Publikované: 7. jún 2018 - 11:16
Tieto dva systémy umožňujú nepretržité sledovanie stavu pneumatiky ako aj prispôsobenie výkonových charakteristík pneumatiky situácii a stavu cesty.

Technológie, nazvané ContiSense a ContiAdapt, boli verejnosti predstavené na Frankfurtskom autosalóne 2017 (IAA) spolu so štúdiou pneumatík.

Technológia ContiSense je založená na vývoji elektricky vodivých gumových materiálov. Tie umožňujú prenos elektrických signálov zo snímača v pneumatike do prijímača v aute. Snímače nepretržite sledujú hĺbku dezénu aj teplotu pneumatík. Ak sú namerané hodnoty nad alebo pod vopred zadefinovanými limitmi, systém okamžite upozorní vodiča. Ak dôjde k prepichnutiu dezénu, nielen, že sa uzavrie okruh pneumatiky, ale zároveň sa spustí okamžitá výstraha pre vodiča. Všetko prebieha ďaleko rýchlejšie ako pri doteraz používaných systémoch, ktoré varujú vodiča, len ak už začal klesať tlak v pneumatike. Systém ContiSense bude v budúcnosti obsahovať ďalšie snímače, ktoré bude možno používať aj samostatne. Vodič tak dostane informácie o povrchu vozovky, napríklad jej teplotu alebo prítomnosť snehu. Údaje sa budú prenášať do elektronického systému vozidla alebo prostredníctvom Bluetooth pripojenia do smartfónu.

Technológia ContiAdapt kombinuje mikroprocesory integrované v kolese s ráfikom, ktorý má premenlivú šírku.

Systém tak dokáže upraviť veľkosť kontaktnej plochy medzi pneumatikou a vozovkou, ktorá pri rôznych stavoch vozovky predstavuje rozhodujúci faktor pre bezpečnosť aj pohodlie. Štyri rôzne kombinácie umožňujú dokonalé prispôsobenie na mokrej, nerovnej, šmykľavej a normálnej vozovke. Napríklad kombinácia menšej kontaktnej plochy a vyššieho tlaku v pneumatike vedú k nižšiemu valivému odporu a energeticky efektívnejšej jazde na hladkých, suchých cestách. Naopak, kombinácia väčšej kontaktnej plochy s nižším tlakom pneumatiky zabezpečuje ideálnu priľnavosť na šmykľavej vozovke. Systém umožňuje nastaviť aj veľmi nízky tlak pneumatík pod hodnotou 1 bar  - čo pomáha pri manévrovaní vozidlom zapadnutým v hlbokom snehu alebo pri prechode vozovky s poľadovicou.

K systémom ContiSense a ContiAdapt patrí aj koncept novej pneumatiky, ktorý umožňuje úplné využitie oboch systémov. Dizajn pneumatiky obsahuje tri rôzne zóny dezénu – pre jazdu na mokrých, šmykľavých a suchých povrchoch. V závislosti od tlaku pneumatiky a šírky ráfiku sa aktivujú rôzne zóny ráfiku a pneumatika vždy prispôsobí kontaktnú plochu konkrétnej situácii. Charakteristiky pneumatiky sa upravia podľa prevládajúcich podmienok na vozovke alebo preferenciám vodiča.

(PR)

Toto ste už čítali?

Cookies