Zmyslom poskytnutia podporných opatrení je, aby sa každému dieťaťu dostala taká miera adresnej podpory, ktorá mu umožní čo najviac využiť svoj potenciál vo výchovno-vzdelávacom procese. Zámerom komplexného podporného systému, ktorý predstavuje Katalóg podporných opatrení (Katalóg), je zlepšiť pripravenosť aktérov vo vzdelávaní na prácu s deťmi s rozmanitými potrebami. Učitelia aj ďalší pracovníci v oblasti výchovy tak budú lepšie pripravení prispieť k zvyšovaniu psychickej pohody detí a možnosti rozvíjať ich výchovno-vzdelávací potenciál bez rozdielu.
„Naším zámerom je prostredníctvom podporných opatrení, uvedených v Katalógu podporných opatrení, zvyšovať kvalitu inkluzívneho vzdelávania. Podporné opatrenia reagujú na rozmanité výchovno-vzdelávacie potreby detí a žiakov. Tie môžu mať dočasný alebo trvalý charakter a môžu vyplývať zo zdravotného stavu či iných výchovno-vzdelávacích potrieb alebo životných podmienok dieťaťa alebo žiaka, či podmienok v spoločnosti, škole alebo školskom zariadení,“
- vysvetľuje Daniel Bútora, minister školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Nárok na uplatnenie konkrétnych typov podporných opatrení bude vychádzať z posúdenia realizovaného pedagogickými zamestnancami alebo odbornými zamestnancami školy, školského zariadenia prípadne zariadenia poradenstva a prevencie. Katalóg je založený na posúdení miery podpory, ktorú dieťa alebo žiak potrebuje na rozvinutie svojho vzdelávacieho potenciálu.
„Systémom podporných opatrení dosiahneme, že už doteraz poskytovaná podpora deťom a žiakom bude adresnejšia a flexibilnejšia. Do celého procesu sa aktívnejšie a systematickejšie zapoja zákonní zástupcovia detí a žiakov, školy, školské zariadenia, celý systém poradenstva a prevencie, regionálne úrady školskej správy a organizácie zriadené ministerstvom školstva,“
- dopĺňa štátny tajomník Slavomír Partila.
Rezort školstva pripravil v spolupráci s odborníkmi a odborníčkami z akademického prostredia, pedagogickými a odbornými zamestnancami a zamestnankyňami z bežných aj špeciálnych škôl rozsiahlu metodickú podporu. Tá bude sprístupnená vo forme sprievodných metodických materiálov, odborných seminárov a školení, programov profesijného rozvoja, priameho metodického poradenstva a konzultácií.
„Pre efektívnu implementáciu Katalógu podporných opatrení sme v NIVaM pripravili špecializované programy inovačného vzdelávania. V regiónoch pripravujeme infosemináre, kde sa osobne stretneme s pedagogickými a odbornými zamestnancami, aby sme im priblížili opatrenia. Posilnili sme tiež naše metodické a lektorské kapacity na krajských pracoviskách NIVaM,“
- hovorí Ivan Pavlov, generálny riaditeľ NIVaM.
Katalóg je v slovenskom prostredí novým systémom podpory vo výchove a vzdelávaní. Vznikol ako súčasť reformy Plánu obnovy a odolnosti SR v rámci Komponentu 6 Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania. Tvorbu Katalógu sprevádzal participatívny proces odborných autorít v oblasti vzdelávania a inklúzie.
„Zavedenie podporných opatrení vo vzdelávaní je kľúčovou reformou plánu obnovy, ktorá posilňuje inklúziu detí, ktoré zažívajú prekážky pri učení. Reforma je súčasťou balíka opatrení v rámci tretej žiadosti o platbu v hodnote 815 miliónov eur, ktorú bude Slovensko podávať na Európsku komisiu koncom septembra,“
- hovorí Peter Goliaš, riaditeľ odboru vzdelávania, inovácií a verejných financií, zo sekcie plánu obnovy na Úrade vlády SR.
Viac informácií o novom systéme podporných opatrení nájdete tu: https://podporneopatrenia.minedu.sk/ .
MŠVVŠ SR
Toto ste už čítali?
Nový školský rok sa začal aj na Základnej škole Zoltána Kodálya s VJM a Základnej škole Smetanov háj
Letné prázdniny sa skončili, nový školský rok sa môže...
Detské osobnosti dunajskostredských škôl v roku 2024
Vedenie nášho mesta každoročne privíta vynikajúcich...