Back to top

Podiel domácich výrobkov na pultoch predajní naďalej klesá

Publikované: 19. máj 2017 - 14:15
Podiel domácich potravín na pultoch obchodov sa aj v tomto roku znížil a dosiahol 37,2 %. V porovnaní s minulým rokom to znamená pokles o 1,3 percentuálneho bodu, keďže vtedy predstavoval 38,5 %. Vyplýva to z najnovších výsledkov prieskumu agentúry GfK, ktorý realizovala pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS).

"Potravinársky priemysel na Slovensku neustále upadá a pokiaľ sa táto situácia nezmení, pokiaľ štát nezvýši podporu, tak s týmto zlým stavom neurobíme nič," konštatoval na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave prezident PKS Daniel Poturnay. Slovenské potravinárstvo a poľnohospodárstvo má totiž podľa jeho slov tretiu najnižšiu podporu štátu v rámci Európskej únie.

"Problém je systémový a je problémom potravinárskeho priemyslu na Slovensku ako takého. Máme problém s tým, aby sme boli konkurencieschopní voči zahraničným potravinám," dodal Poturnay. Preto je podľa neho kľúčové dostať do sektora viac financií a tiež zlepšiť podnikateľské prostredie ako také a znížiť daňové a odvodové zaťaženie. Napríklad, len nový zákon o odpadoch z dielne ministerstva životného prostredia podľa potravinárov zvýšil náklady výrobcov na recykláciu odpadov z obalov z doterajších 5 miliónov eur na približne 40 miliónov eur ročne.

Z prieskumu však podľa Poturnaya vyplynulo vážne zistenie aj v tom, že nadpolovičný podiel na pultoch si zachovávajú len potraviny s nízkou pridanou hodnotou, ako je mlieko alebo minerálne vody. Zatiaľ čo podiel výrobkov, ktoré majú vyššiu pridanú hodnotu, klesá a sú nahrádzané stále viac dovážanými potravinami. "Toto je veľmi vážne zistenie a je to zlá správa nielen pre občanov, ale aj pre budúcnosť slovenskej ekonomiky ako takej," zdôraznil Poturnay.

Agentúra GfK uskutočňuje takýto prieskum od roku 2011, kedy predstavovalo zastúpenie domácich potravín na pultoch 50 % a odvtedy sa znižuje. "Každý rok priemerne klesá podiel vystavených slovenských výrobkov o približne jeden percentuálny bod," vyčíslil obchodný riaditeľ GfK Rastislav Kočan.

Z prieskumu tiež vyplynulo, že najviac slovenských potravín je vystavených v reťazcoch Coop Jednota, a to 56 %, nasleduje CBA so 48 % a zhodne 40 % domácich výrobkov na pultoch má Tesco, Billa a Metro. Približne 37 % domácich potravín má vystavených Kaufland a 14 % Lidl.

Najmenej zastúpené domáce potraviny na pultoch sú pritom v rámci kategórií oleje, cukrovinky nečokoládové, konzervované produkty, a tiež cukrovinky čokoládové. Naopak, najvyšší podiel je pri mlieku, minerálkach, víne, pive či liehovinách a destilátoch.

Z regionálneho pohľadu je pritom najmenej slovenských výrobkov vystavených na pultoch v obchodoch v Bratislavskom a Trnavskom kraji. Naopak, najviac je v Banskobystrickom, Trenčianskom či Žilinskom kraji. Čo sa týka vystavenia privátnych značiek na pultoch predajní, tie podľa prieskumu v súčasnosti dosahujú 21,1 %. Táto hodnota je oproti minulému roku takmer nezmenená.

Prieskum sa uskutočnil v 360 predajniach po celom Slovensku a sledoval sedem vybraných reťazcov. Už každoročne sa robí pred Veľkou nocou, aby bol porovnateľný a sleduje 16 kategórií výrobkov.

Zdroj: cas.sk

Toto ste už čítali?

Cookies