Prítomných v dávno nevídanom počte pozdravil Iván Péter, vedúci GSMU, medzi nimi Attilu Karaffu, viceprimátora Dunajskej Stredy, členov kuratória GSMU, kurátora výstavy Gábora Gyenesa – ktorého zároveň vyzval k predstaveniu výstavy.
Kurátor v úvode povedal, že už dávno chystali túto výstavu, ale pre pandémiu koronavírusu ju museli odkladať, potom zas „do diania“ zasiahla vojna na Ukrajine.
Z jeho príhovoru sme sa dozvedeli, že s vystavovateľmi sa pozná z Katedry grafiky Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Považoval za dôležité uviesť, že všetci vystavovatelia reprezentujú ducha školy, ale ako to výstava dokazuje, neznamená to rovnaký pohľad. Dodal, že výber diel vychádza z ich osobného postoja k prostrediu.
„Maľba Kristíny Mésároš vychádza z fotografie. Moment fotografie prenáša prostredníctvom maľby do osobného priestoru. Často stavia na kontrastoch prírody a človeka, resp. jeho činnosti“ – uviedol Gábor Gyenesi Kristínu Mésároš.
„Vojtech Kolenčík v posledných rokoch používa abstraktnú maľbu gesta. Pracuje s kontrolovanými náhodami… V jeho práci sú fyzicky prítomné krajina a okolie, svoje štruktúry totiž často skladá zo stavebného odpadu zozbieraného v marianskom údolí – povedal kurátor.
„Alexej Kraščenič premyslene vníma krajinomaľbu z hľadiska človeka dvadsiateho prvého storočia, alebo ak chcete, cez jeho prizmu. Prírodu malého Žitného ostrova z pozície milovníka prírody a rybára dobre pozná, rozumie jej… Dobovému človeku neuberá možnosť prežívania, porozumenia prírody, iba ráta s dnešným pohľadom, svojráznym chápaním“ – uviedol v súvislosti s Alexejom Kraščeničom.
Predstavenie umelcov Gábor Gyenes ukončil slovami, že všetky vyslovené myšlienky by sa vzťahovali na výstavu otvorenú v mierových časoch, v susedstve prebiehajúca vojna však núti k novej interpretácii tak témy obrazov, ako aj úlohy ich tvorcov.
„Pri príprave výstavy sa vynorila otázka, či je vôbec morálna téma pomeru človeka a vonkajšieho/vnútorného krajinárstva? Susedov dom horí a my pritom estetizujeme? Ignorujeme tým slona v obývačke? Podľa mojej mienky obsah výstavy sa skôr znásobil. Sme totiž svedkami toho, aký krehký je mier, aká vysoká je cena slobody.
Toho mieru a slobody, ktoré medzi iným umožňuje aj tu viditeľnú pozornosť smerom dovnútra“ – ukončil svoje vystúpenie kurátor výstavy. Výstavu si môžete pozrieť do konca mája v Galérii súčasných maďarských umelcov, ktorej domov poskytla vila Vermes.
Text a foto: Rózsár Vince
Toto ste už čítali?
Rendezvous výtvarného umenia a hudby vo Vermesovej vile
Do Galérie súčasných maďarských umelcov (GSMU) v piatok...