„Pri návrhu novely zákona sme vychádzali z praxe. Chceme predchádzať situáciám, ktorým sme boli svedkami v Banskobystrickom kraji. Jedno ráno tam prímestské autobusy prestali jazdiť a obyvatelia sa nedostali do práce či k lekárovi. Preto sme ako združenie SK8 iniciovali zmenu, ktorej cieľom bolo posilniť kompetencie samosprávnych krajov pri objednávaní prímestskej autobusovej dopravy. Verím, že vďaka narovnaniu postavenia medzi nami a dopravcami dokážeme plnohodnotne zabezpečovať služby pre našich obyvateľov,“ skonštatoval predseda SK 8 Jozef Viskupič.
Schválenie novely zákona ocenil aj predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ján Lunter. „Som rád, že sa nám podarilo systémovo pristúpiť k ochrane občanov pred situáciou, že nebudú obslúžení verejnou dopravou, pretože autobusy prestanú jazdiť. Nič také sa už nesmie stať, to je jasný príkaz zakotvený v zákone. Ďakujem všetkým kolegom, ktorí nás pri príprave tejto novely podporili, a ktorí tak prispeli k posilneniu kompetencií samospráv pri zabezpečovaní služieb vo verejnom záujme,“ povedal Lunter.
Schválená novela upravuje zákon tak, aby mali kraje právomoc nariadiť dopravcovi prevádzkovanie dopravy počas mimoriadnych situácií. Ide napríklad o situáciu spojenú s pandémiou alebo iný výnimočný stav. Ďalšou úpravou je výška pokút, ktorú môžu kraje udeliť dopravcovi, či už za nedodržiavanie dohodnutých zmluvných podmienok alebo ich porušenie. Posilnia sa aj právomoci krajov pri výkone kontrolných činností.
„Vítam, že legislatívna úprava bola schválená poslancami naprieč politickým spektrom. Posilnenie postavenia krajov je totiž vo verejnom záujme. S ministerstvom dopravy budeme pokračovať v príprave samostatného zákona o verejnej doprave, ktorý by mal uľahčiť aj prípravu verejného obstarávania dodávateľov prepravných služieb vo viacerých krajoch na najbližších 10 rokov,“ doplnil Viskupič.
Jozef Viskupič, predseda SK 8 a trnavský župan
Toto ste už čítali?
Sociálna poisťovňa od januára zvýši dôchodky o 2,1 %
Sociálna poisťovňa (SP) od januára budúceho roka zvýši...