
„Kontinuálne vytvárame podmienky na rozvoj aktívneho občianstva mladých ľudí. Už po štvrtýkrát im dávame možnosť meniť svoje okolie podľa vlastných predstáv prostredníctvom participatívneho rozpočtu. Doterajšia skúsenosť je dokladom, že študenti v našom kraji majú záujem byť súčasťou rozhodovania. Svojimi nápadmi formujú prostredie, v ktorom trávia významnú časť svojho času. Okrem toho, mnohé zo 120 doteraz zrealizovaných projektov presahujú hranice školy a venujú sa pomoci komunite. Podporujú aj dobrovoľníctvo študentov,“
- uviedol trnavský župan Jozef Viskupič.
Školský participatívny rozpočet dáva študentom možnosť aktívne sa zapojiť do komunitného života, rozvíjať zodpovednosť a učiť sa rozhodovať. Na každej zapojenej strednej škole môžu študenti predkladať vlastné projektové návrhy, za ktoré budú následne hlasovať ich spolužiaci. Študenti môžu okrem vylepšení priamo v škole prichádzať aj s nápadmi, ktoré prinesú úžitok širšiemu okoliu či miestnej komunite. Víťazné návrhy budú zrealizované s finančnou podporou kraja, a to do výšky 1.000 eur na školu.
Na úvodnom stretnutí, ktoré kraj zorganizoval, sa zúčastnilo 101 zástupcov zo župných stredných škôl, ktorým bol predstavený koncept participatívneho rozpočtovania a novinky aktuálneho ročníka. V poradí štvrtý ročník participatívneho rozpočtu na stredných školách prináša prepojenie so župným participatívnym rozpočtom Tvoríme kraj prostredníctvom facilitovaných worskhopov a tiež s aktivitami Dobrovoľníckeho centra Trnavského kraja.
V minulom ročníku boli podporené rôzne projekty, vďaka ktorým študenti získali pre svoje školy nové vybavenie, atraktívne priestory či pomôcky, ktoré im spríjemnia učenie aj voľný čas. Podporené však boli aj projekty s charitatívnym rozmerom, pričom jeden z takýchto projektov bol realizovaný napríklad na Gymnáziu F. V. Sasinka Skalica. Vďaka projektu „Gympel proti rakovine“ sa podarilo zorganizovať charitatívny festival, z ktorého výťažok vo výške 2.000 eur putoval neziskovej organizácii Deťom s rakovinou.
Na Spojenej škole v Trnave uspel projekt, ktorého cieľom bolo zabezpečenie menštruačných pomôcok na dievčenských záchodoch školy pre prípady neočakávanej menštruácie, zabudnutia týchto hygienických potrieb alebo nedostatku financií a ich kúpu. Študenti Obchodnej akadémie vo Veľkom Mederi si vďaka participatívnemu rozpočtu zase užili dobrodružný koncoročný výlet, na ktorom mali možnosť sa nielen výborne zabaviť, ale aj zažiť niečo nové a bližšie sa navzájom spoznať.
TTSK